Als werkgever wilt u goed arbobeleid voeren om ziekteverzuim te verminderen en re-integratie te bevorderen. Naast dat deze arbodienst moet voldoen aan een aantal wetten en regels wilt u dit natuurlijk zo goed mogelijk geregeld hebben voor uw medewerkers.

Denkt u erover na om te wisselen van arbodienst? Bijvoorbeeld omdat u niet tevreden bent over uw verzuimcijfers, de dienstverlening niet meer aan de verwachtingen voldoet of uw huidige partner niet meer bij uw bedrijf of organisatie past? Dan is het belangrijk om voor 1 oktober uw huidige contract op te zeggen. De meeste arbodiensten laten namelijk de nieuwe contracten per 1 januari ingaan, zo voldoet u aan de contractuele opzegtermijn van drie maanden.

Maar hoe kiest u de juiste nieuwe arbodienstverlener? Wat is belangrijk in deze keuze en welke aandachtspunten zijn er? En wat maakt de arbodienstverlening van ArboTeam uniek voor u als werkgever?

Zes aandachtspunten bij het kiezen van arbodienst

  1. Kies voor gecertificeerde casemanagers

Arbodienst is veel meer dan de inzet van een bedrijfsarts. Een casemanager kan ondersteuning bieden in de complexe materie: van procesbegeleiding tot gespreksvoering. De juiste casemanager is hiervoor goed opgeleid: register casemanagers, Rccm en Crov zijn ingeschreven bij de officiële overkoepelende beroepsverenigingen.

  1. Controleer of de bedrijfsarts BIG-geregistreerd is

Vraag of de bedrijfsarts(en) en andere medisch specialisten in het BIG-register staan. U kunt dit ook zelf inzien via de naam of BIG-nummer. Zo weet u zeker dat u de juiste expertise in huis haalt.

  1. Welke dienstverlening past bij uw organisatie?

Maak inzichtelijk wat u voor wensen en behoeften hebt, maar kijk ook naar de wensen en behoeften van uw medewerkers. Een aantal vragen waar u over kunt nadenken:

  • Wil ik volledig ontzorgd worden of heb ik zelf ook kennis in huis?
  • Welke visie volgt de arbodienst? En past dit bij mijn doelen?
  • Wat is er wel en niet inbegrepen in de prijs?
  • Waar zijn de spreekuurlocaties?
  • Hoe is de bereikbaarheid en het contact? Heb ik een vast contactpersoon en een helpdesk die altijd te bereiken is?
  • Welke meerwaarde kan de arbodienst leveren voor mijn organisatie?
  1. Combinatie met de verzekeraar

Veel verzekeraars bieden de mogelijkheid om een verzuimverzekering af te sluiten in combinatie met de arbodienst. Er zijn zelfs verzekeringen die alle dienstverlening die u inkoopt bij de arbodienst vergoeden. Let op: deze zijn wel vaak kostbaar dus een goede afweging van deze kosten is belangrijk. ArboTeam biedt door de samenwerking met Insucare deze unieke combinatie van expertises.

  1. Houd rekening met de vernieuwde arbowet en basiscontract

Beide partijen moeten voldoen aan de nieuwe arbowet. Het belangrijkste vereiste is het basiscontract. Meer hierover leest u op onze pagina over deze nieuwe arbowet.

  1. Persoonlijk contact

Het is erg belangrijk om goed contact te hebben met de verzuimbegeleider vanuit de arbodienst, zodat u samen kunt kijken naar verbeteringen en pijnpunten binnen uw organisatie. Zo kunt u verzuim wellicht verlagen waardoor u kosten kunt besparen en de werk tevredenheid onder uw medewerkers kunt vergroten.

Arbodienstverlening van ArboTeam

ArboTeam is een arbodienstverleningsorganisatie uit Eindhoven. Wij geloven in werkgevers die hun mensen op één zetten. Persoonlijke aandacht, kleinschaligheid en een integrale en multidisciplinaire aanpak staan bij ons centraal. Zo werken we graag samen met u en met onze andere expertise ‘Insucare’. Op deze manier kunnen we onafhankelijke en toekomstgerichte adviezen geven op het gebied van pensioen, inkomen, arbo en zorg. Door dit te combineren kunnen we namelijk niet alleen verzuim verlagen maar ook uw aantrekkelijkheid als werkgever verhogen.

Meer weten over onze aanpak? Of wilt u vrijblijvend kennis maken en kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen? We komen graag met u in contact!

Snel contact opnemen