Casemanagement, onze visie

‘Het verzuimdossier is belangrijk, maar het signaal daarachter net zo’

‘Verzuimdossiers gaan over mensen die ziek zijn. En natuurlijk moeten die dossiers zorgvuldig en volgens de regels begeleid worden’, zegt Bianca van Schoonhoven, geregistreerd casemanager bij ArboTeam. ‘Daarnaast kunnen dossiers ook veel vertellen over wat je als werkgever kunt doen om verzuim te voorkomen. Dat is meer en gemakkelijker dan veel werkgevers zich realiseren. En ze kunnen zo hun financiële risico’s beperken. Als casemanager wil ik ook daarover met onze klanten in gesprek. Het verzuimdossier is belangrijk, maar het signaal daarachter net zo.’

In het casemanagement bij ArboTeam staat het begeleiden van verzuimdossiers natuurlijk voorop. Dat doen we zorgvuldig, netjes en volgens alle wet- en regelgeving, stelt Bianca. ‘Verzuim van medewerkers kost werkgevers veel tijd, geld en persoonlijke aandacht. Ook lopen werkgevers forse financiële risico’s door de vele wet- en regelgeving die aan verzuimbegeleiding vast zit. We adviseren en begeleiden hen daarbij. Wij gaan met medewerkers in gesprek over hoe we samen (werkgever, medewerker en ArboTeam) het verzuim kunnen verkorten. Daarin kun je veel doen, zoals coachingtrajecten, begeleiding na kanker, ondersteuning bij verslaving. Het inzetten van alleen een bedrijfsarts is niet meer zaligmakend. Er zijn veel meer manieren om de zieke medewerker te helpen bij het terugkeren naar het werk.’

Arboteam casemanagement

Inzicht in financiële risico’s

‘Bij deze begeleiding hoort dat we inzicht geven in de kosten van het verzuim. Zo maken we met de inkomensspecialisten van Insucare financiële scenario’s voor zowel werkgever als medewerker wanneer deze medewerker langdurig arbeidsongeschikt is. Dan weten beiden wat de consequenties zijn. Tegelijkertijd gaan we met de inkomensverzekeraars in gesprek om tijdig (financiële) ondersteuning van de verzekering te krijgen wanneer langdurig verzuim dreigt.’

Verzuimdossiers zijn signalen

‘Maar wat mij als casemanager vooral ook bezighoudt, is de vertaalslag naar de organisatie. Deze dossiers zijn namelijk ook signalen over wat er bij een bedrijf speelt. Op basis van verzuimcijfers van een of meer jaren maak ik analyses die voor werkgevers erg waardevol kunnen zijn.
Zo kunnen we bijvoorbeeld zien dat medewerker A. 3 keer in 4 maanden ziek is geweest, dat het ziekteverzuim op afdeling B. opeens 2 keer hoger is dan normaal en bij bedrijf C. hoger dan gemiddeld in de branche. Allemaal aanleidingen om te denken: speelt daar iets? Dat kan te maken hebben met cultuur, werkdruk. Wij rapporteren deze signalen bij de werkgever. Die kan onderzoeken wat er speelt en waar we samen maatregelen kunnen nemen.’

De kracht van het werkvermogen

‘Natuurlijk wil iedere werkgever graag dat zijn medewerkers met plezier naar hun werk komen, gezond blijven en nog energiek en vitaal zijn op de dag dat hij met pensioen gaat. Bij ArboTeam noemen we dat: de kracht van het werkvermogen van een medewerker. Hoe kun je dàt stimuleren en tegelijk verzuim voorkomen?
Op meer manieren dan je denkt. Als werkgever kun je op een gemakkelijke manier veel doen. Denk alleen al aan de producten, diensten, adviezen, acties en mogelijke maatregelen die zorgverzekeraars beschikbaar hebben voor verzuimpreventie. Veel werkgevers kunnen daar vaak tegen lage of geen kosten gebruik van maken. Onze collega’s van Insucare weten daar alles van. Onze collega’s van FinniZ helpen medewerkers hun financiële situatie inzichtelijk te maken. Wat is er aan opgebouwd pensioen, ander vermogen, hypotheken, andere schulden? Met die gegevens kun je berekenen of de medewerker bijvoorbeeld vanaf zijn 60ste korter kan gaan werken tot het pensioen en met minder uren per week nog jaren met plezier doorgaat.’

Belang van de klant

‘Het belang van een klant gaat dus verder dan alleen het verzuimdossier zelf. Daarom vult ArboTeam de rol van casemanager op deze manier in. Daarbij profiteren we van de combinatie van expertise binnen Insucare, waar ArboTeam onderdeel van is, en ons uitgebreide netwerk van specialisten. Dat vraagt wel iets extra van de rol van casemanager. Dat ervaren we nu we ons team willen uitbreiden. Een dossier begeleiden, dat kunnen veel kandidaten. Maar die persoonlijke interesse en die analytische blik; daarop zijn we kritisch.’