Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Werkgevers en de overheid moeten ervoor zorgen dat er vóór 2026 stapsgewijs 125.000 banen extra bijkomen voor mensen met een arbeidsbeperking en zorgen voor een optimaal arbobeleid.

Op 13 juli 2016 bracht staatssecretaris Jette Klijnsma verslag uit over de cijfers tot dit jaar. Op dit moment lopen werkgevers en overheid vóór op de banenafspraken. Dat betekent dat er nu nog geen boetes uitgedeeld hoeven te worden, maar inspanning blijft nodig om het uiteindelijke doel te bereiken. Daarom vertellen we je graag meer over deze Participatiewet.

Wat houdt de Participatiewet in?

Meedoen in een baan betekent veel voor mensen: financiële zelfstandigheid, sociale contacten, een duidelijke dagstructuur, meer welbevinden. Dit geldt ook voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, de zogenaamde arbeidsbeperkten. De Participatiewet is er om zoveel mogelijk mensen met een beperking werk te laten vinden bij een gewone werkgever, waardoor het voor iedereen gewoon wordt om samen te werken met collega’s die soms wat extra hulp nodig hebben.

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850


Van werkgevers wordt gevraagd actief te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen de organisatie om iemand met een ziekte of handicap in dienst te nemen.

Voor bedrijven met meer dan 25 werknemers geldt een quotum voor het aantal arbeidsbeperkten dat zij in dienst moeten hebben. Jaarlijks wordt bekeken of aan het quotum wordt voldaan, met een mogelijke boete tot gevolg. Van werkgevers wordt dus gevraagd actief te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen de organisatie om iemand met een ziekte of handicap in dienst te nemen.

Wil je weten of een werknemer, sollicitant of uitzendkracht binnen de doelgroep van de banenafspraak valt? Dan kun je dit online opvragen via het werkgeversportaal op www.uwv.nl. Of neem contact op met het WerkgeversServicepunt bij jou in de buurt als je een kandidaat voor een vacature zoekt.

Wat voor mogelijkheden biedt het u als werkgever?

Kansen bieden aan mensen met een arbeidsbeperking kan passen binnen het MVO-beleid en Social Return on Investment. Daarnaast kun je als werkgever de naderende krapte op de arbeidsmarkt tegengaan met gemotiveerd personeel. Vaak zijn kleine aanpassingen aan de werkplek of de functie voldoende. Ook kunt u mensen met een beperking inzetten voor eenvoudig werk dat nu door duurder personeel wordt gedaan. Wanneer je iemand uit de doelgroep in dienst neemt, biedt het UWV (financiële) mogelijkheden voor ondersteuning. Denk daarbij aan:

  • begeleiding op de werkvloer door een jobcoach
  • een loonkostensubsidie die de loonwaarde van de werknemer aanvult tot het minimumloon
  • eventuele werkplekvoorzieningen
  • de no-riskpolis, waardoor het UWV bij ziekte het loon doorbetaalt.

Het Werkbedrijf helpt u.

Bent u voornemens om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen dan krijgt u ondersteuning van regionale Werkbedrijven en werkgeversservicepunten. Hierin werken gemeenten samen met UWV, werkgevers, vakbonden en onderwijsinstellingen. Neem contact op met het Werkbedrijf bij u in de buurt. Er zijn tevens (speciale) uitzendorganisaties die arbeidsgehandicapten in het bestand hebben. Zij helpen u verder met het aanvragen van eventueel subsidies en/of aangepaste werkplekvoorzieningen.


ArboTeam kan u helpen bij het verzuimproces en zorgt dat uw medewerkers gedegen kunnen reïntegreren -ArboTeam

Verzuimbegeleiding: meer dan alleen wet- en regelgeving

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Het kan hierbij zowel om verzuim vanwege fysieke als mentale redenen gaan. Bij mentale redenen zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan burn-out klachten. In de wet staat dat werkgever en medewerker zich samen met de bedrijfsarts moeten inspannen voor de re-integratie van de betreffende medewerker. Dit zorgt er alleen niet per definitie voor dat de zieke als mens de benodigde aandacht krijgt. Formulieren worden ingevuld omdat ze ingevuld moeten worden. Maar een goed gesprek dat daadwerkelijk tot effectieve re-integratie kan leiden, wordt helaas lang niet altijd gevoerd.
voorkom verzuim onder je medewerkers en ben burnouts door werkstress voor met deze tips van Arboteam

Week van de Werkstress 2022

Van 14 t/m 18 november 2022 organiseert OVAL (organisatie voor vitaliteit, activering en loopbaan) voor de 9de keer de Week van de Werkstress, met als thema “mentaal en fysiek sterk!”. In de afgelopen jaren is de inhoudelijke focus van de Week van de Werkstress steeds meer verlegd van werkstress naar werkplezier, preventie en ontwikkeling. In dit artikel geven we u graag wat tips om werkstress te verlagen en werkplezier te verhogen.
Begeleiding bij langdurig verzuim met een casemanager op locatie biedt vele voordelen.

De meerwaarde van de casemanager op locatie

Als werkgever heeft u een belangrijke verantwoordelijkheid in de verzuimbegeleiding van uw arbeidsongeschikte medewerker. In de Wet verbetering Poortwachter is opgenomen welke stappen u moet ondernemen als uw medewerker zich ziek meldt. De complexe wetgeving en de grote financiële gevolgen bij langdurig verzuim vragen om specialistische kennis om de verzuimbegeleiding verder vorm te geven.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.