Maaike is al meer dan acht jaar een topper binnen het bedrijf: altijd gezellig, luisterend oor, staat altijd klaar. Maaike’s motto: “niet tobben, kom gewoon naar me toe, samen klaren we de klus”.

Het is Maaike voor de wind gegaan, ze heeft haar prins op ‘t witte paard ontmoet, was al snel zwanger en kreeg in twee jaar tijd twee gezonde prinsesjes, nu 2 en 3,5 jaar. En natuurlijk heeft ze’ t goed geregeld, zo is Maaike: haar moeder past op en het kinderdagverblijf bevalt prima. Haar collega’s  zijn wel eens jaloers: er is geen verschil tussen Maaike voor en Maaike na het moeder worden. Wat wel fijn is, nu kunnen ze ook voor hun zorgjes over de kinderen bij Maaike terecht, want topmoeder Maaike heeft altijd goede tips. En stoer is ze ook: af en toe werkt ze thuis, dan kan ze toch haar werk afkrijgen en gebruikt ze de uitgespaarde reistijd voor het bezoekje aan het consultatiebureau, slim toch?

Niet voor niets werd Maaike dit jaar “werknemer van het jaar”. Haar foto hangt nu in de koffiehoek in een lange rij toppers. En laat het nu net deze “wall of fame” zijn die Maaike de das om doet!

Want niemand had verwacht dat Maaike zich van de ene op de andere dag ziek meldde. Ze was al weken verkouden, maar dat heeft iedereen wel eens, toch? En ze was juist zo lekker afgevallen, weer helemaal in shape! Maaike liet haar leidinggevende weten dat ze zich enorm schuldig voelde: nu liet ze iedereen in de steek, maar ze was zo moe dat ze niet meer van de bank kon komen. Totaal onverwacht, ook voor haar.

Herken je iets?

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850


Hoe krijg je grip op stress op de werkvloer?


We kennen allemaal wel een Maaike of een Mark, nietwaar? Ook best beangstigend dat jou zelf dit plotseling kan overkomen, toch? Dat je je afvraagt of je iets over het hoofd hebt gezien bij je werknemer? Of dat jij zelf plotseling thuis komt te zitten. Natuurlijk is in de eerste plaats de werknemer, als ieder volwassen mens, verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gezondheid. Maar wat had jij voor deze collega kunnen betekenen? En hoe kun jij nu goed met Maaike in gesprek, want je gunt haar vast en zeker een spoedig herstel.

Jij, als lezer, hebt misschien in dit verhaal over Maaike ergens iets gevoeld; iets dat schuurde, dat niet helemaal klopte in dit mooie plaatje. Wil je weten hoe het verder is gelopen en wat er nu eigenlijk mis is gegaan? Informeer dan naar de training stress; van signaleren tot activeren van uw werknemer. In een ontspannen en inspirerende omgeving gaan we met elkaar aan het werk, zodat je nog meer grip krijgt op stress op de werkvloer.

Hier alvast tip 1: volg je gevoel! Ga eens rustig na wat je je werknemer of collega ziet doen; is er iets veranderd, waar schuurt het voor jou? Heb je een alarmbelletje dat rinkelt? Deel dit gevoel dan met de betreffende persoon en vraag hem of haar of hij dit herkent.

In het geval van Maaike had haar collega Bart wel een voorgevoel, maar hij wist niet of hij zich ermee mocht bemoeien. Wat was er gebeurd als hij had gevraagd: “He Maaike, ik zie dat je heel snel bent afgevallen en vroeg me ineens af, ben je oké? Herken je mijn gedachte?”

Voor jullie gemoedsrust: met Maaike gaat het nu prima. Zij en haar leidinggevende zijn weer een stukje wijzer en werken beiden nog met plezier in het bedrijf. Behalve… afijn, dat vertellen we je dan!

NB. de namen Maaike en Bart zijn fictief, feiten en gebeurtenissen uit deze casus komen niet overeen met de werkelijkheid van onze cliënten. Overeenkomsten berusten op louter toeval.

Geschreven door: Cynthia Beijdorff, Coach 


Arbodienstverlening tijdens de coronavirus

Arbodienstverlening tijdens het coronavirus

Een telefonisch spreekuur met de bedrijfsarts is sinds een jaar meer regel dan uitzondering. Uit onderzoek van Ipsos bleek dat 15% van 1100 ondervraagde medewerkers toch de voorkeur geeft aan face-to-face contact. Wij spraken met bedrijfsarts mw. de Laat over haar ervaringen het afgelopen jaar.
samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te komen

Samenwerken met de casemanager

Hoe ziet de samenwerking met een casemanager van ArboTeam er uit? Wij hebben een overzicht opgesteld wat u in welke fase van het verzuim van onze casemanagers kan verwachten. Maar ook wat onze casemanagers van u als werkgever verwachten. Want samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te kunnen komen.

Verzuimmeldingen en verzuimduur

Vergelijken we de eerste weken van 2021 met vorig jaar, dan zien we dat we in januari 40% minder nieuwe ziekmeldingen ontvingen. Nu halverwege februari ziet het er naar uit dat we ook deze maand minder nieuwe verzuimmeldingen ontvangen ten opzichte van februari 2020. Goed nieuws?

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.