Als casemanager was ik blij en opgelucht toen ik onlangs een volledige herstelmelding ontving van een medewerker na een langdurige verzuimperiode. De betreffende medewerker raakte ongeveer anderhalf jaar geleden betrokken bij een ernstig ongeluk. Tot op de dag van vandaag dealt hij nog met de gevolgen. De bedrijfsarts gaf in het begin aan: ‘verbetering is te verwachten, maar het verloop daarvan is niet goed in te schatten’. En dat bleek.

Medewerker was gemotiveerd en gedreven. Hij startte na enige tijd weer met re-integreren in passende werkzaamheden. Het lukte hem met ups en downs zijn werkuren langzaam maar zeker op te bouwen. Het stemde alle partijen positief. Toch kwam het einde van het eerste ziektejaar steeds dichterbij. Een belangrijk moment in de Wet Verbetering Poortwachter om verdere koers te bepalen. En bovendien ingrijpend voor de medewerker omdat er heel wat op je af komt. De herstelmelding leek in eerste instantie in zicht, maar helaas verliep het anders dan we hadden gehoopt. Medewerker was door een medische terugval genoodzaakt te minderen in werkuren.

Dat riep gelijk vragen op voor de verdere aanpak. Wat is de impact van de terugval? Kunnen we de huidige koers blijven volgen? Ik besprak met de leidinggevende en HR adviseur de volgende punten die van belang zijn:

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850

Na alle overwegingen en risico’s met elkaar te hebben besproken, besloten we de huidige koers te blijven volgen.

  • Werkgever wil werknemer graag behouden en werknemer wil bij zijn werkgever blijven werken. Re-integreren naar ander werk paste niet in dat straatje.
  • Werknemer werkte, ondanks zijn terugval, voldoende uren om meer dan 65% van zijn loonwaarde te verdienen. Volgens de richtlijnen van het UWV is er dan sprake van een goed re-integratie resultaat.
  • De bedrijfsarts schatte de kans op verbetering en volledig herstel voor einde wachttijd (104 weken) aanzienlijk aanwezig. In dat geval moesten we afwachten hoe het herstel verder verliep, met het streven dat werknemer (geleidelijk) kon opbouwen naar volledige contracturen.
  • Ander werk leek niet tot meer arbeidsmogelijkheden te leiden en minder inkomensverlies. Bovendien zou medewerker in het geval van solliciteren zijn energie moeten verdelen, wat opbouw in eigen werk in de weg kon gaan staan.

Na alle overwegingen en risico’s met elkaar te hebben besproken, besloten we de huidige koers te blijven volgen. Er was alleen nog een vraagstuk. De medewerker wilde verlofuren opnemen voor de uren dat hij minder kon werken. Tevens stond ouderschapsverlof op de planning.

Ik deelde de werkgever mee dat er in dat geval geen sprake meer zou zijn van arbeidsongeschiktheid, want de overige uren konden volledig worden ingevuld. De zorg zat in het feit dat medewerker uiteindelijk na het ouderschapsverlof weer volle uren moet gaan werken. Echter kon de bedrijfsarts niet inschatten of dat haalbaar was. Een risico, waar werkgever over moest nadenken. Als medewerker namelijk vier weken na herstelmelding wederom uitvalt, ongeacht of het dezelfde klachten zijn, dan begint de ziekmelding en loondoorbetaling voor werkgever wettelijk weer opnieuw.

Ik realiseerde me dat een herstelmelding ook gevolgen kon hebben voor de lopende letselschadezaak van medewerker en het regres van werkgever tegen de derde aansprakelijke partij. Ik raadde beide partijen aan dit goed uit te zoeken voor werknemer beter te melden. Alle risico’s in overweging te hebben genomen, heeft werkgever er voor gekozen de medewerker hersteld te melden.

Aandacht voor de zieke werknemer

Aandacht voor de zieke werknemer

Het valt onze casemanager Françoise op dat werkgevers eenvoudig hun verzuimbegeleiding kunnen verbeteren door het geven van aandacht aan de zieke werknemer. Lees haar bevindingen en tips!
Integrale verzuimaanpak

Preventie: de integrale verzuimaanpak

Besteedt u als werkgever veel aandacht aan de re-integratie van zieke medewerkers, maar heeft u het gevoel dat u aan het dweilen bent met de kraan open? Realiseert u zich dat medewerkers die niet verzuimen, niet per definitie volledig productief zijn? En wilt u geen ‘losse flodders’ aan interventies inzetten, maar tot een gedegen integrale aanpak komen om dit verborgen verzuim te verminderen? Lees dan verder.
Arbodienstverlening tijdens de coronavirus

Arbodienstverlening tijdens het coronavirus

Een telefonisch spreekuur met de bedrijfsarts is sinds een jaar meer regel dan uitzondering. Uit onderzoek van Ipsos bleek dat 15% van 1100 ondervraagde medewerkers toch de voorkeur geeft aan face-to-face contact. Wij spraken met bedrijfsarts mw. de Laat over haar ervaringen het afgelopen jaar.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.