‘Verzuimdossiers gaan over mensen die ziek zijn. En natuurlijk moeten die dossiers zorgvuldig en volgens de regels begeleid worden’, zegt Bianca van Schoonhoven, geregistreerd casemanager bij ArboTeam. ‘Daarnaast kunnen dossiers ook veel vertellen over wat je als werkgever kunt doen om verzuim te voorkomen. Dat is meer en gemakkelijker dan veel werkgevers zich realiseren. En ze kunnen zo hun financiële risico’s beperken. Als casemanager wil ik ook daarover met onze klanten in gesprek. Het verzuimdossier is belangrijk, maar het signaal daarachter net zo.’

In het casemanagement bij ArboTeam staat het begeleiden van verzuimdossiers natuurlijk voorop. Dat doen we zorgvuldig, netjes en volgens alle wet- en regelgeving, stelt Bianca. ‘Verzuim van medewerkers kost werkgevers veel tijd, geld en persoonlijke aandacht. Ook lopen werkgevers forse financiële risico’s door de vele wet- en regelgeving die aan verzuimbegeleiding vast zit. We adviseren en begeleiden hen daarbij. Wij gaan met medewerkers in gesprek over hoe we samen (werkgever, medewerker en ArboTeam) het verzuim kunnen verkorten. Daarin kun je veel doen, zoals coachingtrajecten, begeleiding na kanker, ondersteuning bij verslaving. Het inzetten van alleen een bedrijfsarts is niet meer zaligmakend. Er zijn veel meer manieren om de zieke medewerker te helpen bij het terugkeren naar het werk.’

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850


Het belang van een klant gaat dus verder dan alleen het verzuimdossier zelf.


Inzicht in financiële risico’s

‘Bij deze begeleiding hoort dat we inzicht geven in de kosten van het verzuim. Zo maken we met de inkomensspecialisten van Insucare financiële scenario’s voor zowel werkgever als medewerker wanneer deze medewerker langdurig arbeidsongeschikt is. Dan weten beiden wat de consequenties zijn. Tegelijkertijd gaan we met de inkomensverzekeraars in gesprek om tijdig (financiële) ondersteuning van de verzekering te krijgen wanneer langdurig verzuim dreigt.’

Verzuimdossiers zijn signalen

‘Maar wat mij als casemanager vooral ook bezighoudt, is de vertaalslag naar de organisatie. Deze dossiers zijn namelijk ook signalen over wat er bij een bedrijf speelt. Op basis van verzuimcijfers van een of meer jaren maak ik analyses die voor werkgevers erg waardevol kunnen zijn.
Zo kunnen we bijvoorbeeld zien dat medewerker A. 3 keer in 4 maanden ziek is geweest, dat het ziekteverzuim op afdeling B. opeens 2 keer hoger is dan normaal en bij bedrijf C. hoger dan gemiddeld in de branche. Allemaal aanleidingen om te denken: speelt daar iets? Dat kan te maken hebben met cultuur, werkdruk. Wij rapporteren deze signalen bij de werkgever. Die kan onderzoeken wat er speelt en waar we samen maatregelen kunnen nemen.’

De kracht van het werkvermogen

‘Natuurlijk wil iedere werkgever graag dat zijn medewerkers met plezier naar hun werk komen, gezond blijven en nog energiek en vitaal zijn op de dag dat hij met pensioen gaat. Bij ArboTeam noemen we dat: de kracht van het werkvermogen van een medewerker. Hoe kun je dàt stimuleren en tegelijk verzuim voorkomen?
Op meer manieren dan je denkt. Als werkgever kun je op een gemakkelijke manier veel doen. Denk alleen al aan de producten, diensten, adviezen, acties en mogelijke maatregelen die zorgverzekeraars beschikbaar hebben voor verzuimpreventie. Veel werkgevers kunnen daar vaak tegen lage of geen kosten gebruik van maken. Onze collega’s van Insucare weten daar alles van. Onze collega’s helpen ook medewerkers hun financiële situatie inzichtelijk te maken. Wat is er aan opgebouwd pensioen, ander vermogen, hypotheken, andere schulden? Met die gegevens kun je berekenen of de medewerker bijvoorbeeld vanaf zijn 60ste korter kan gaan werken tot het pensioen en met minder uren per week nog jaren met plezier doorgaat.’

Belang van de klant

‘Het belang van een klant gaat dus verder dan alleen het verzuimdossier zelf. Daarom vult ArboTeam de rol van casemanager op deze manier in. Daarbij profiteren we van de combinatie van expertise binnen Insucare, waar ArboTeam onderdeel van is, en ons uitgebreide netwerk van specialisten. Dat vraagt wel iets extra van de rol van casemanager. Dat ervaren we nu we ons team willen uitbreiden. Een dossier begeleiden, dat kunnen veel kandidaten. Maar die persoonlijke interesse en die analytische blik; daarop zijn we kritisch.’


Cosmetische ingreep: verlof of verzuim?

Uw medewerker kiest zelf voor een behandeling in een ziekenhuis waardoor hij enkele dagen of zelfs weken niet kan werken. Wanneer is er sprake van verlof en wanneer van verzuim? En bent u verantwoordelijk voor de loondoorbetaling? Want wat is het onderscheid tussen een cosmetische en een medische ingreep?

Stress op de werkvloer

Stress op de werkvloer. Herkent u de signalen? Cynthia Beijdorff geeft tips aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk en organiseert trainingen zodat u tijdig signalen herkent en grip krijgt op de situatie. Herkent u het verhaal dat zij schetst?

Neem geen risico. Breng de no-risk in kaart

Na 2 maanden dienstverband mag u uw medewerker vragen of hij/zij onder de no-risk polis valt. Voor medewerkers met een no-riskpolis kunt u bij ziekte uitkering aanvragen bij het UWV. Werkgevers zijn vaak niet op de hoogte en maken daardoor onnodig kosten bij verzuim.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.