Zuchtend ziet u uw medewerker uw kantoor verlaten. U kijkt hem na en vraagt zich af waarom de gesprekken steeds moeizamer verlopen. Waarom belanden we toch steeds in dezelfde discussie en komen we geen stap verder? Waar komt die irritatie toch vandaan? Herkenbaar? Vast wel, want dit overkomt iedereen.

Een kort voorbeeld uit mijn werk als casemanager:

Werkgever: “hij loopt er altijd de kantjes vanaf, dus hij zal wel alles aangrijpen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven”.

Werknemer: “ik ben altijd het ‘haasje’, ik ben de enige die tijdens ziekte gebeld wordt en direct naar de bedrijfsarts moet”.

Wat gebeurt er in bovenstaande situatie?

De ziekmelding triggert (onbewust) negatieve aannames over en weer, waarschijnlijk onder invloed van emoties. De werkgever heeft geen oog meer voor het verhaal van de werknemer en neemt direct aan dat de werknemer zich ziek meldt om hem te jennen. De werknemer is van mening dat hij bij verzuim anders behandeld wordt dan zijn collega’s.

Even terug naar de feiten en wat vooraf ging

De werkgever heeft de werknemer meerdere keren aangesproken op zijn gedrag en disfunctioneren. De werknemer vindt dat het allemaal wel meevalt en verandert weinig aan zijn gedrag en houding. Dan gebeurt net dat ene (bijv. een ziekmelding) waarvan de werkgever denkt: nu is het genoeg! Toch stelt de bedrijfsarts dat er sprake is van een terechte ziekmelding.

Dezelfde casus wordt door beide partijen bekeken vanuit een ander standpunt. Zijn zij bereid om zich in te (kunnen) leven in de beleving of waarnemingen van de ander?

Wat nu? Nog een keer met elkaar om tafel?

U kunt u voorstellen dat in deze casus de werknemer en werkgever vastlopen en steeds dezelfde discussie voeren: “als jij dit niet doet, dan ga ik dit of dat ook niet doen…” Of als de een zijn verhaal doet, de ander zegt: “ja maar…”

Is de ziekmelding nu echt het probleem of is het vertrouwen in elkaar gewoon geschaad waardoor het steeds moeilijker wordt om met elkaar te communiceren? Ik kan me voorstellen dat er nog ontelbare voorbeelden zijn waarbij bovenstaande cirkel herkenbaar is.

Oplossing: schakel een mediator in

Op het moment dat een situatie dreigt te escaleren in een conflict waar u samen niet meer uitkomt, kan ik u in een vroeg stadium in contact brengen met een mediator. Stelt u eens voor dat u met 1 of 2 gesprekken met een onafhankelijke partij al met elkaar over een mogelijke oplossing kunt praten zonder dat een juridisch gevecht ontstaat. Meer informatie? Neem gerust contact met mij op.

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850

Ziekteverzuim en disfunctioneren

Verzuim en disfunctioneren

Een werknemer meldt zich ziek tijdens een functioneringstraject. Regelmatig begeleid ik als casemanager dergelijke casussen en zie ik hoe complex zo’n situatie kan zijn. Wat kan je het beste doen in zo’n geval? Ik geef graag wat tips, op basis van mijn ervaringen uit de praktijk.
PSA-beleid

Handvatten voor een sociaal veilige werkplek

Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, presteren beter en zijn minder vaak ziek. Een sociaal veilige werkplek, hoe creëer je dat? Ook al lijkt de bedrijfscultuur binnen een organisatie nog zo goed, in elk bedrijf kan psychosociale arbeidsbelasting voorkomen. Dat blijkt wel uit alle media-aandacht die er de afgelopen maanden is geweest voor ongewenst gedrag binnen Nederlandse organisaties.
wat te doen bij te late wia beoordeling door uvw?

Te late WIA beoordeling door het UWV

Uw medewerker is 104 weken arbeidsongeschikt en heeft tijdig een WIA-uitkering aangevraagd bij het UWV. Wat moet u doen als de WIA beschikking met de beoordeling van het recht op uitkering nog op zich laat wachten?

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.