Zuchtend ziet u uw medewerker uw kantoor verlaten. U kijkt hem na en vraagt zich af waarom de gesprekken steeds moeizamer verlopen. Waarom belanden we toch steeds in dezelfde discussie en komen we geen stap verder? Waar komt die irritatie toch vandaan? Herkenbaar? Vast wel, want dit overkomt iedereen.

Een kort voorbeeld uit mijn werk als casemanager:

Werkgever: “hij loopt er altijd de kantjes vanaf, dus hij zal wel alles aangrijpen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven”.

Werknemer: “ik ben altijd het ‘haasje’, ik ben de enige die tijdens ziekte gebeld wordt en direct naar de bedrijfsarts moet”.

Wat gebeurt er in bovenstaande situatie?

De ziekmelding triggert (onbewust) negatieve aannames over en weer, waarschijnlijk onder invloed van emoties. De werkgever heeft geen oog meer voor het verhaal van de werknemer en neemt direct aan dat de werknemer zich ziek meldt om hem te jennen. De werknemer is van mening dat hij bij verzuim anders behandeld wordt dan zijn collega’s.

Even terug naar de feiten en wat vooraf ging

De werkgever heeft de werknemer meerdere keren aangesproken op zijn gedrag en disfunctioneren. De werknemer vindt dat het allemaal wel meevalt en verandert weinig aan zijn gedrag en houding. Dan gebeurt net dat ene (bijv. een ziekmelding) waarvan de werkgever denkt: nu is het genoeg! Toch stelt de bedrijfsarts dat er sprake is van een terechte ziekmelding.

Dezelfde casus wordt door beide partijen bekeken vanuit een ander standpunt. Zijn zij bereid om zich in te (kunnen) leven in de beleving of waarnemingen van de ander?

Wat nu? Nog een keer met elkaar om tafel?

U kunt u voorstellen dat in deze casus de werknemer en werkgever vastlopen en steeds dezelfde discussie voeren: “als jij dit niet doet, dan ga ik dit of dat ook niet doen…” Of als de een zijn verhaal doet, de ander zegt: “ja maar…”

Is de ziekmelding nu echt het probleem of is het vertrouwen in elkaar gewoon geschaad waardoor het steeds moeilijker wordt om met elkaar te communiceren? Ik kan me voorstellen dat er nog ontelbare voorbeelden zijn waarbij bovenstaande cirkel herkenbaar is.

Oplossing: schakel een mediator in

Op het moment dat een situatie dreigt te escaleren in een conflict waar u samen niet meer uitkomt, kan ik u in een vroeg stadium in contact brengen met een mediator. Stelt u eens voor dat u met 1 of 2 gesprekken met een onafhankelijke partij al met elkaar over een mogelijke oplossing kunt praten zonder dat een juridisch gevecht ontstaat. Meer informatie? Neem gerust contact met mij op.

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850

Wetsverandering loondoorbetaling bij medewerker na AOW-gerechtigde leeftijd

Loondoorbetaling en re-integratie bij ziekte na AOW-leeftijd

Heeft u een medewerker in dienst die na de AOW-gerechtigde leeftijd bij u is blijven werken? Vanaf 1 juli 2023 wordt de periode waarin u het loon moet doorbetalen bij ziekte voor deze medewerker verkort van 13 naar zes weken. Als uw AOW-gerechtigde medewerker vóór 1 juli 2023 ziek wordt, moet u als werkgever wel 13 weken loon doorbetalen. Voor ziektegevallen na 1 juli 2023 is de termijn van loondoorbetaling bij ziekte maximaal zes weken.
ArboTeam kan u helpen bij het verzuimproces en zorgt dat uw medewerkers gedegen kunnen reïntegreren -ArboTeam

Verzuimbegeleiding: meer dan alleen wet- en regelgeving

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Het kan hierbij zowel om verzuim vanwege fysieke als mentale redenen gaan. Bij mentale redenen zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan burn-out klachten. In de wet staat dat werkgever en medewerker zich samen met de bedrijfsarts moeten inspannen voor de re-integratie van de betreffende medewerker. Dit zorgt er alleen niet per definitie voor dat de zieke als mens de benodigde aandacht krijgt. Formulieren worden ingevuld omdat ze ingevuld moeten worden. Maar een goed gesprek dat daadwerkelijk tot effectieve re-integratie kan leiden, wordt helaas lang niet altijd gevoerd.
Begeleiding bij langdurig verzuim met een casemanager op locatie biedt vele voordelen.

De meerwaarde van de casemanager op locatie

Als werkgever heeft u een belangrijke verantwoordelijkheid in de verzuimbegeleiding van uw arbeidsongeschikte medewerker. In de Wet verbetering Poortwachter is opgenomen welke stappen u moet ondernemen als uw medewerker zich ziek meldt. De complexe wetgeving en de grote financiële gevolgen bij langdurig verzuim vragen om specialistische kennis om de verzuimbegeleiding verder vorm te geven.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.