Subsidieregelingen bij personeel met een arbeidsbeperking

Het Sociaal en Cultureel Planbureau doet onderzoek onder werkgevers naar de arbeidsmarkt. In de recente publicatie van juli 2022 schrijft zij dat ‘een groeiend aantal werkgevers aangeeft dat het aannemen en doorstromen van mensen uit bepaalde doelgroepen een hoge prioriteit heeft. ‘ Dat klinkt logisch in de huidige krappe arbeidsmarkt. Zo zijn er nu meer ouderen in dienst. Ruim 60% van de werkgevers in het onderzoek gaf aan maatregelen te hebben getroffen om de oudere medewerker langer door te laten werken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het aandeel mensen met een arbeidsbeperking nog niet toegenomen is binnen bedrijven. Werkgevers geven vaak aan dat hiervoor geen geschikte functies zijn binnen het bedrijf. Maar ook blijkt dat subsidieregelingen nog niet altijd bekend zijn, met name binnen kleine bedrijven. Wij geven u daarom een handig overzicht.

Participatiewet en doelgroepregister

Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Doel is om zo veel mogelijk mensen met een beperking werk te laten vinden bij een gewone werkgever. Wilt u weten of een werknemer of sollicitant onder de doelgroep van de participatiewet valt? In het UWV Werkgeversportaal kunt u inzien of iemand in het doelgroepregister is opgenomen. Staat uw medewerker in het doelgroepregister, dan kunt u aanmerking komen voor subsidies.

Lees verder onder de afbeelding

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850

Uit het onderzoek blijkt dat het aandeel mensen met een arbeidsbeperking nog niet toegenomen is binnen bedrijven.

Loonkostenvoordeel (LKV)

Valt uw nieuwe medewerker onder het doelgroepregister, dan kunt u loonkostenvoordeel (lkv) aanvragen. Hiervoor heeft u de doelgroepverklaring nodig, die uw medewerker binnen 3 maanden na indiensttreding kan aanvragen. Uw medewerker is dit overigens niet verplicht.
Loonkostenvoordeel geldt ook voor oudere werknemers met een uitkering en werknemers met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Lage inkomensvoordeel (LIV)

Heeft uw medewerker een laag loon, dan heeft u recht op een tegemoetkoming in de loonkosten. U hoeft het LIV niet aan te vragen. Het UWV maakt een voorlopige berekening op basis van uw aangiften loonheffingen. Vul daarom het aantal verloonde uren goed in. Houd rekening met de deeltijdfactor en eventuele ADV-uren. De belastingdienst maakt vervolgens de definitieve berekening.

Heeft u recht op zowel LKV als LIV? Dan wordt alleen de hoogste tegemoetkoming betaald.

Loonkostensubsidie

Neemt u een medewerker met een ziekte of handicap in dienst die minder kan verdienen dan het minimumloon, dan vraagt u bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven loonkostensubsidie aan. Hiermee wordt het verschil tussen de loonwaarde en het minimumloon vergoed.

Loondispensatie Wajonger

Wajongers zijn jongeren die door ziekte of een handicap een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.  Het verschil in loonwaarde van de wajonger ten opzichte van een medewerker zonder beperking wordt door het UWV betaald.

Looncompensatie bij ziekte: no-risk polis

Voor sommige zieke medewerkers met een dienstverband kunt u een Ziektewet uitkering aanvragen bij het UWV. De Ziektewet geldt dan als zogenaamd ‘vangnet’. Deze uitkering duurt uiterlijk tot uw werknemer 104 weken ziek is.

Na 2 maanden dienstverband of bij een ziekmelding mag u bij uw medewerker navragen of uw medewerker onder een no-riskpolis valt. Uw medewerker is verplicht u de informatie te verstrekken.

Proefplaatsing, jobcoaching en werkplekvoorzieningen

Naast de financiële regelingen gerelateerd aan het loon of de loonwaarde, zijn er andere regelingen die het makkelijker maken een medewerker met een beperking in dienst te nemen. Twijfelt u of een medewerker geschikt is voor een functie? Onderzoek dan de mogelijkheden tot proefplaatsing. Er zijn ook mogelijkheden voor begeleiding door (of subsidie voor) een jobcoach. En is aanpassing van de werkplek nodig? Neem dan contact op met uw WerkgeversServicepunt.

Verzamel de juiste documenten en krijg inzicht in uw voordeel

U heeft documenten nodig waaruit blijkt dat uw medewerker een uitkering of no-riks polis heeft. Heeft uw medewerker deze documenten niet? Dan kunt u deze informatie met een machtiging van medewerker opvragen bij het UWV. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.

De regelhulp Financieel CV kan u en de medewerker helpen inzicht te krijgen wat het voordeel is bij gebruik van de subsidieregelingen. Mogelijk heeft uw medewerker deze al meegestuurd bij de sollicitatie.

Bent u klant bij Insucare of ArboTeam en heeft u vragen over de subsidiemogelijkheden? Neem dan gerust met ons op: 040 23 13 850.

Wetsverandering loondoorbetaling bij medewerker na AOW-gerechtigde leeftijd

Loondoorbetaling en re-integratie bij ziekte na AOW-leeftijd

Heeft u een medewerker in dienst die na de AOW-gerechtigde leeftijd bij u is blijven werken? Vanaf 1 juli 2023 wordt de periode waarin u het loon moet doorbetalen bij ziekte voor deze medewerker verkort van 13 naar zes weken. Als uw AOW-gerechtigde medewerker vóór 1 juli 2023 ziek wordt, moet u als werkgever wel 13 weken loon doorbetalen. Voor ziektegevallen na 1 juli 2023 is de termijn van loondoorbetaling bij ziekte maximaal zes weken.
ArboTeam kan u helpen bij het verzuimproces en zorgt dat uw medewerkers gedegen kunnen reïntegreren -ArboTeam

Verzuimbegeleiding: meer dan alleen wet- en regelgeving

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Het kan hierbij zowel om verzuim vanwege fysieke als mentale redenen gaan. Bij mentale redenen zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan burn-out klachten. In de wet staat dat werkgever en medewerker zich samen met de bedrijfsarts moeten inspannen voor de re-integratie van de betreffende medewerker. Dit zorgt er alleen niet per definitie voor dat de zieke als mens de benodigde aandacht krijgt. Formulieren worden ingevuld omdat ze ingevuld moeten worden. Maar een goed gesprek dat daadwerkelijk tot effectieve re-integratie kan leiden, wordt helaas lang niet altijd gevoerd.
Begeleiding bij langdurig verzuim met een casemanager op locatie biedt vele voordelen.

De meerwaarde van de casemanager op locatie

Als werkgever heeft u een belangrijke verantwoordelijkheid in de verzuimbegeleiding van uw arbeidsongeschikte medewerker. In de Wet verbetering Poortwachter is opgenomen welke stappen u moet ondernemen als uw medewerker zich ziek meldt. De complexe wetgeving en de grote financiële gevolgen bij langdurig verzuim vragen om specialistische kennis om de verzuimbegeleiding verder vorm te geven.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.

Pensioen

Met een pensioenregeling zorgt u, niet alleen nu maar ook later, voor uw medewerkers. De complexe materie maken wij toegankelijk. Wij begeleiden u van de analyse van uw wensen naar de inrichting van de best passende regeling.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.