De ziekmelding: welke vragen stel je?

Meldt een medewerker zich ziek, dan is het belangrijk om de juiste informatie uit te vragen. De zieke medewerker heeft recht op privacy. Het is daarom wettelijk niet toegestaan te informeren en/of te registreren wat de aard en oorzaak van de ziekte is. Vraag alleen wat voor jou als werkgever noodzakelijk is om te weten:

  • De contactgegevens indien afwijkend (telefoonnummer en adres)
  • De prognose: hoe lang de afwezigheid vermoedelijk gaat duren
  • De lopende werkzaamheden en afspraken
  • Of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval
  • Of er sprake is van een verkeersongeval met een aansprakelijke derde
    (regresrecht: in verband met de mogelijkheid de kosten te verhalen)
  • Of een vangnetregeling geldt: No Risk; Compensatieregeling; Overig vangnet
    (in verband met recht op uitkering van het UWV)

Maak daarnaast afspraken over wanneer er een vervolgcontact plaatsvindt. Je mag afspreken dat werknemer je dagelijks op de hoogte houdt. Lees verder over wat je vervolgens mag registreren als werkgever.

Snel contact opnemen?
Bel 040 23 13 850


Bij een ziekmelding vertelt de medewerker vaak uit zichzelf wat de klachten zijn.


Wat registreer je?

Geef je een ziekmelding door in ons verzuimsysteem, dan voer je daarbij de antwoorden op bovengenoemde vragen in. Zo zijn wij als casemanager op de hoogte van de belangrijkste informatie en kunnen wij de juiste ondersteuning bieden. Met de ziekmelding maak je een dossier aan, waarin informatie wordt opgeslagen. Wat mag je precies registreren in dit dossier als werkgever?

  • Als werkgever mag je alleen de prognose vragen en deze vastleggen.
    Vertelt medewerker zonder het te vragen dat zijn been is gebroken? Leg dit dan niet vast. Ook mag je dit als werkgever niet vertalen naar bijvoorbeeld beperkingen in lopen en staan. Dat is aan de bedrijfsarts.
  • Leg afspraken over terugkeer en werkafspraken vast: welke taken voert medewerker wel uit?
    Dit spreek je af naar aanleiding van een advies van de bedrijfsarts. Of als medewerker zelf aangeeft mogelijkheden te hebben tot het uitvoeren van werkzaamheden.
  • Heeft de bedrijfsarts mogelijkheden en beperkingen gedeeld na een spreekuur? Dan mag je als werkgever deze nu wel vastleggen.

Vragen?

Neem contact op met de casemanager als je vragen hebt over dit onderwerp. Wij hebben een praktische informatiekaart beschikbaar die je kan raadplegen op het moment dat je een ziekmelding binnenkrijgt. Vraag deze gerust bij ons op.


samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te komen

Samenwerken met de casemanager

Hoe ziet de samenwerking met een casemanager van ArboTeam er uit? Wij hebben een overzicht opgesteld wat u in welke fase van het verzuim van onze casemanagers kan verwachten. Maar ook wat onze casemanagers van u als werkgever verwachten. Want samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te kunnen komen.

Verzuimmeldingen en verzuimduur

Vergelijken we de eerste weken van 2021 met vorig jaar, dan zien we dat we in januari 40% minder nieuwe ziekmeldingen ontvingen. Nu halverwege februari ziet het er naar uit dat we ook deze maand minder nieuwe verzuimmeldingen ontvangen ten opzichte van februari 2020. Goed nieuws?

Verzuim en privacy

U mag er niet naar vragen, maar uw medewerker geeft zelf informatie over zijn klachten bij een ziekmelding. Herkenbaar? Hoe registreert u dit? En welke vragen stelt u wel bij een ziekmelding? Wij hebben de regels op een rij gezet om het geheugen weer even op te frissen.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Financieel inzicht

U wilt financieel fitte medewerkers. Wij helpen door persoonlijke begeleiding waarin we letterlijk laten zien hoe bestaande regelingen werken en vooral hoe de medewerker daar zelf invloed op uit kan oefenen.